با مشارکت مردم/ نهضت توسعه عدالت آموزشی در اصفهان آغاز شد

با آغاز نهضت توسعه عدالت آموزشی در اصفهان، دو محور اصلی شامل بهسازی فضاهای فرسوده و تجهیز مدارس با مشارکت مردم در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است: اقدامی که در صورت ایجاد فضاهای آموزشی جدید و کاهش تراکم بالای کلاس ها، می تواند گامی موثر در ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش نابرابری تحصیلی در مناطق کم برخوردار باشد.
به گزارش طالخونچه نیوز به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان در نشست نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و تربیتی با مشارکت مردم با اشاره به جهتگیری دولت چهاردهم در زمینه عدالت آموزشی اظهار داشت: از بدو فعالیت دولت چهاردهم و اهتمام جدی وزیر آموزشوپرورش، نهضت توسعه عدالت آموزشی با دو محور جدی آغاز شده است؛ محور نخست، توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی و تجهیزات است و محور دوم، اصلاح روشها و شیوههای آموزشی برای ارتقای کیفیت است.
وی با برشمردن چالشهای موجود در نظام مسائل استان اصفهان، افزود: کمبود فضا، فرسودگی و تخریب فضاهای موجود، مدارس کانکسی، تراکم بالای کلاسها و مدارس دو نوبته از جمله مسائل جدی استان است که خوشبختانه با آغاز نهضت، حرکت مثبتی برای رفع آنها آغاز شده است؛ اما نکته کلیدی و متفاوت این نهضت، عبارت «با مشارکت مردم» است؛ مشارکتی که فراتر از فعالیت خیرین مدرسهساز است.
نظریان با بیان نمونههایی از مشارکت گسترده مردمی در پروژههای اخیر گفت: در روستای گیشی از منطقه هرند، کشاورزان درآمد محصولات خود را وقف مدرسهسازی کردند و در ورزنه، زنان خانهدار با پخت نذری و جمعآوری کمکها پای کار آمدند و معلم نمونهای، هدیه خود را به مدرسهسازی اختصاص داد؛ حتی خانواده مرحوم ظهیری، یکی از همکاران فقید ما، ساخت مدرسهای را به یاد او آغاز کردند؛ اینها جلوههایی از فرهنگ مردمی این نهضت است.
ایشان با تأکید بر اینکه جریان نهضت توسعه عدالت آموزشی باید به یک حرکت گسترده و ملی تبدیل شود، عنوان کرد: در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ پروژه مردمی در ۴۰ منطقه آموزشی استان فعال هستند و هدف این جلسه، همافزایی، همفکری و تسریع فرایندهاست؛ هماهنگی مدیران مناطق با مسئولان پروژههای مردمی و پشتیبانی ستادی، رمز موفقیت این مسیر خواهد بود.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم توسعه فضا با کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد: هر جا فضای آموزشی جدید ایجاد شود و کلاسها از تراکم بالا رها شوند، آنجا کیفیت آموزش بالا میرود و این دو محور یعنی فضا و کیفیت، به هم گره خوردهاند؛ امروز این نهضت، با تکیه بر مردم، میتواند آموزشوپرورش را به قلههای پیشرفت برساند.